Przejdź do menu Przejdź do treści

Archiwalne

VESTA

Vocational Education with Embedded Social inclusion Tactics for Autistic people (VESTA)

Szczegóły Projektu
LEONARDO DA VINCI Partnerships Project 2012-2014
Kraje partnerskie: Polska, Czechy, Litwa, Grecja
Nr umowy: 2012-1-PL1-LEO04-28080-7
 
Streszczenie Projektu
Głównym celem projektu jest opracowanie programu kształcenia zawodowego w wybranych obszarach działalności dla osób z autyzmem. Cel projektu jest istotnie związany z europejskim priorytetem – podnoszeniem kompetencji zawodowych osób niepełnosprawnych.Osoby z autyzmem, ze względu na specyfikę psychospołecznego funkcjonowania (zaburzenia komunikacji, interakcji społecznych i zachowania stereotypowe), stanowią grupę niepełnosprawnych szczególnie narażoną na wykluczenie i marginalizację. Dorosłe osoby z autyzmem doświadczają licznych trudności w kwestiach związanych z organizacją codziennego życia, takich jak: np. załatwianie spraw urzędowych, zawieranie nowych znajomości, radzenia sobie ze stresem w nowej sytuacji, poszukiwanie pracy. Konieczne jest więc znalezienie rozwiązań pozwalających na praktyczne rozwijanie tych umiejętności społecznych i zawodowych, które mogą stanowić podstawę samodzielnej egzystencji i integracji społecznej osób z autyzmem.Osiągnięcie celu i wypracowanie założonych rezultatów możliwe będzie dzięki:- ocenie pozytywnych doświadczeń instytucji partnerskich i krajów w zakresie metod kształcenia zawodowego dla młodzieży i młodych dorosłych z autyzmem
– analizie zawodowych specjalnych potrzeby i kompetencji osób z autyzmem w kontekście specyfikacji technicznej stanowiska pracy

Rezultaty projektu będą stanowiły:

1. multimedialny program dydaktyczny do samokształcenia w zakresie wybranych kompetencji zawodowych, Program dostępny na będzie na DVD w pięciu językach (PL, LT, EL, CZ, EN) i będzie zawierał następujące elementy: -podstawową wiedzę niezbędną na stanowisku pracy dostępnym dla osób z autyzmem -praktyczne umiejętności i kompetencje związane pełnienie obowiązków zawodowych
2. materiały dydaktyczne dla asystentów osób z autyzmem
3. praktyczne szkolenia zawodowe dla osób z autyzmem w instytucjach partnerskich
4. praktyczny trening dla asystentów osób z autyzmem w instytucjach partnerskich
5. strona www projektu http://vesta3.webnode.gr i ulotki reklamowe
6. konferencja naukowa http://autyzmkrakow.eu/konferencja/en


EDUROB

Educational Robotics for People with Learning Disabilities

Celem projektu EDUROB (2014-2016) jest wykorzystanie robotyki edukacyjnej w procesie wspomagania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością.

 

Poznawcze, motywacyjne i osobowościowe uwarunkowania skłonności do ryzyka u adolescentów i młodych dorosłych

Szczegóły Projektu
Kierownik: dr Tomasz Smoleń
Wykonawcy: dr Joanna Frytdr Karolina Czernecka
Asystenci: mgr Amelia LaTorre, dr Monika Szczygieł
Konkurs: Sonata Bis (NCN)
 
Streszczenie Projektu
Adolescencja jest okresem rozwojowym, którego charakterystycznymi cechami są m.in. poszukiwanie doznań, potrzeba przebywania z rówieśnikami, impulsywność i skłonność do ryzyka. W ciągu ostatniej dekady dokonał się znaczący postęp w zakresie rozumienia poznawczych i motywacyjnych uwarunkowań skłonności do ryzyka, a zwłaszcza jej neurobiologicznego podłoża. Dotychczasowe badania nie rozstrzygnęły jednak kilku istotnych kwestii. Po pierwsze, nie jest jasne, na ile skłonność do ryzyka u młodzieży wynika ze słabości procesów kontroli w warunkach pobudzenia, na ile zaś z obecności specyficznych bodźców motywacyjnych (np. nagród, rówieśników) i przyjętej w ich obliczu strategii. Innymi słowy, nie wiadomo dokładnie, w jakich warunkach podejmowanie ryzyka ma charakter impulsywny, a w jakim kontrolowany, służący osiągnięciu rozmaitych celów. Po drugie, zagadnieniem interesującym a mało zbadanym jest adaptacyjna funkcja ryzyka – szczególnie, jak wraz z wiekiem zmienia się to, czemu służą zachowania ryzykowne. Po trzecie, nie ustalono, w jakim stopniu dorastający różnią się między sobą w zakresie skłonności do ryzyka oraz jakie mechanizmy powodują, że u części osób utrzymuje się ona w okresie dorosłości.Celem naukowym projektu jest określenie, jaka jest relacja pomiędzy sprawnością kontroli poznawczej, obecnością bodźców motywacyjnych oraz cechami osobowości a skłonnością do ryzyka u adolescentów (14-16 lat), w porównaniu do młodych osób dorosłych (22-24 lata i 30-35 lat). Zaprojektowaliśmy cztery badania eksperymentalne, w których będziemy testować między inymi: (a) jak możliwość zdobywania nagród i obecność rówieśnika wpływają na skłonność do ryzyka i sprawność procesów kontroli poznawczej u osób w różnym wieku; (b) jak zmienia się z wiekiem zależność pomiędzy skłonnością do ryzyka a tendencją do eksploracji środowiska, zdolnością do odraczania nagród i oceną ich wartości. Te dwa pytania badawcze pozwolą nam spojrzeć na uwarunkowania skłonności do ryzyka z dwóch perspektyw: z jednej strony – dlaczego, a z drugiej – po co adolescenci i młodzi dorośli podejmują ryzyko. Zachowania ryzykowne pełnią ważną rolę w funkcjonowaniu ludzi, niosąc ze sobą korzyści i straty w wymiarze jednostkowym i społecznym. Zrozumienie ich uwarunkowań przyczyniłoby się do rozwoju wiedzy nie tylko w psychologii, ale także, w naukach o zdrowiu, ekonomii i socjologii.
 

 

Wychwiania ciała jako korelat reakcji na niespójności w sztuce współczesnej

Szczegóły Projektu
Kierownik: dr Joanna Ganczarek
Konkurs: Miniatura 3 (NCN)

Streszczenie Projektu
Sztuka współczesna jest wymagająca dla widza, gdyż często narusza klasyczne reguły przedstawiania a wiedza widzów na temat sztuki współczesnej jest zazwyczaj ograniczona. Mimo to, jest ona często doceniana. W konsekwencji klasyczna koncepcja fluencji mówiąca o tym, że płynne, bezwysiłkowe przetwarzanie wiąże się z wyższą oceną estetyczną dzieła (Reber, Schwarz, Winkielman, 2004), może nie być adekwatna do opisu reakcji na złożone, niespójne bodźce, które zamiast płynności wywołują wysiłek poznawczy i stanowią wyzwanie. Głównym celem proponowanego projektu jest zbadanie tego, w jaki sposób ów wysiłek poznawczy oraz obecność niespójności wiążą się z wychwianiami ciała. W szczególności badanie ma na celu określenie relacji pomiędzy wychwianiami ciała a (1) subiektywnym odczuciem wysiłku poznawczego oraz (2) niespójnościami w dziele sztuki.

Niespójności w dziele sztuki mogą mieć wiele różnych wymiarów, tutaj natomiast planowane jest skoncentrowanie się na tzw. niespójnościach semantycznych oraz niespójności kontekstowej związanej z tytułem pracy. Niespójności semantyczne zdefiniowane są jako niespójność odnosząca się do treści dzieła tj. kiedy w obrazie (1) pojawia się obiekt nie pasujący do ogólnego znaczenia sceny lub (2) relacja pomiędzy obiektami w obrazie jest nietypowa. Wyniki badań przeprowadzonych dotychczas przez autorkę (artykuły w recenzji) wskazują na to, że taka definicja niespójności dobrze odzwierciedla ważną część wysiłku poznawczego w kontakcie ze sztuką współczesną. Drugą formą niespójności może być niespójność tytułu z tym, co zostało przedstawione na obrazie. Wpływ tytułu na ocenę estetyczną oraz rozumienie pracy jest dobrze udokumentowany w literaturze (np. Mullenix, Pilot, Steeves, Burns, 2018), natomiast wpływ obecności niespójnego tytułu na wysiłek poznawczy i związane z nimi reakcje fizjologiczne był badany, zgodnie z moją wiedzą, wyłącznie raz. Gerger i Leder (2015) zbadali wpływ niespójnego tytułu na reakcje mięśni mimicznych – zaobserwowano relację pomiędzy aktywnością mięśnia marszczącego brwi a wysiłkiem poznawczym wynikającym z niespójnego tytułu.

W proponowanym projekcie zakłada się pomiar innego wskaźnika reakcji fizjologicznych tj. wychwiań ciała, które odzwierciedlają aktywność układu równowagi widza. Większość psychofizjologicznie zorientowanych badań w obszarze estetyki empirycznej opiera się na wykorzystaniu neuroobrazowania bądź rejestracji ruchów oczu. Pomiar wychwiań ciała, tj. wahań punktu ciężkości ciała w pozycji stojącej, był natomiast stosowany bardzo rzadko. We wcześniejszych badaniach wychwiania ciała były badane w kontekście percepcji kompozycji i głębi (Kapoula, Adenis, Le, Yang, Lipede, 2011; Ganczarek. Ruggieri, Nardi, Olivetti Belardinelli, 2015) oraz ruchu (Kapoula i Gaertner, 2015), natomiast niniejsze badanie wnosi nowatorskie użycie rejestracji wychwiań jako korelatu reakcji na niespójności w sztuce współczesnej. Przydatność tej formy reakcji fizjologicznej do śledzenia wysiłku poznawczego jest udokumentowana w innych obszarach badawczych, gdzie zaobserwowano wpływ zadań poznawczych (np. Stoffregen, Pagulayan, Bardy, Hettinger, 2000) na zmniejszenie wychwiań ciała. Analogicznie w proponowanym badaniu pilotażowym zakłada się, że wysiłek poznawczy (H1) oraz obecność niespójności (H2) będą wiązać się z większą stabilnością posturalną. Dodatkowo, w oparciu o literaturę (np. Muth i Carbon, 2013) zakłada się, że subiektywne szacowania wysiłku poznawczego będą korelować z oceną estetyczną prac (H3). Planowane badanie pilotażowe ma na celu weryfikację tych hipotez oraz przetestowanie przydatności pomiaru wychwiań w kontekście percepcji sztuki.

 

Związek cech osobowościowo-motywacyjnych z efektywnością uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – badanie pilotażowe

Szczegóły Projektu
Kierownik: dr Michał Gacek
Konkurs: Miniatura 4 (NCN)

Streszczenie Projektu
Teoria Ziglera zakłada, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną (NI) są w procesie rozwoju szczególnie narażone na sytuacje sprzyjające wykształceniu cech osobowościowo-motywacyjnych, które mają negatywny wpływ na ich funkcjonowanie. Zigler wykazał w badaniach eksperymentalnych istnienie pięciu cech osobowościowo-motywacyjnych, których nasilenie odróżnia osoby z NI od osób z ogólnej populacji. Cechy wyróżnione przez autora to: tendencja do pozytywnego reagowania, tendencja do negatywnego reagowania, oczekiwanie sukcesu, zewnątrzsterowność i motywacja osiągnięć. W dotychczasowych badaniach niewiele miejsca poświęcano próbom określenia tego, w jaki sposób poszczególne cechy wiążą się ze zdolnością uczenia się osób z NI.

Celem projektu badawczego jest określenie związku cech osobowościowo-motywacyjnych z efektywnością uczenia się osób z lekkim stopniem NI. Badanie realizowane będzie w oparciu o dwie hipotezy badawcze: 1) osoby z NI w stopniu lekkim różnią się w nasileniu specyficznych cech osobowościowo-motywacyjnych od osób w normie intelektualnej; 2) nasilenie specyficznych cech osobowościowo-motywacyjnych wiąże się z efektywnością uczenia się w zadaniach angażujących poznawczo.

W badaniu pilotażowym wezmą udział uczniowie przydzieleni do trzech równolicznych grup. Grupę osób z NI będą stanowić uczniowie specjalnej szkoły branżowej I stopnia posiadający aktualne orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na lekki stopień niepełnosprawności intelektualnej. Pierwszą grupę kontrolną będą stanowić uczniowie masowych szkół branżowych, a drugą grupę kontrolną uczniowie szkół podstawowych, których funkcjonowanie umysłowe, określone za pomocą wyniku w Teście Matryc Ravena, będzie odpowiadało poziomowi funkcjonowania uczniów szkoły branżowej z NI. Uczniowie zostaną przebadani zestawem zadań służących do eksperymentalnej oceny osobowości, które wykorzystywane były w badaniach Ziglera i współpracowników (Zigler i in., 2002). Następnie osoby badane wykonają dwa zadania mające określić efektywność uczenia się w sytuacjach wymagających zaangażowania poznawczego – zadanie uczenia się unikania bodźca oraz zadanie sprawdzające postęp w uczeniu się po otrzymaniu instruktażu.

 

Od empatii do zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie – adaptacja narzędzi

Szczegóły Projektu
Kierownik: dr Agnieszka Lasota
Konkurs: Miniatura 4 (NCN)

Streszczenie Projektu
Celem projektu badawczego jest dokonanie polskiej adaptacji narzędzi do badania poziomu empatii i zachowań prospołecznych dzieci w wieku od 8 do 42 miesiąca życia. Badanie dużej próby polskich dzieci we wczesnym dzieciństwie pozwoli nie tylko skupić się na rozwoju normatywnym ale także dostrzec różnice indywidualne i odpowiedzieć na kilka pytań badawczych. Po pierwsze, czy narzędzia wykorzystywane w innych krajach, na innej populacji dzieci, można z powodzeniem przenieść na grunt polski i czy będą one spełniać podstawowe kryteria metodologiczne takie jak trafność czy rzetelność. Ponadto wyniki uzyskanych badań pozwolą na poszukiwanie odpowiedzi na pytania badawcze dotyczące istnienia różnic płciowych w zakresie poziomu empatii dziewczynek i chłopców we wczesnej ontogenezie, różnic związanych z wiekiem badanych dzieci (między niemowlętami a starszymi dziećmi) oraz istnienia związku pomiędzy reakcjami empatycznymi a zachowaniami prospołecznymi.

Badania te stanowią istotny wkład w rozwój psychologii rozwojowej dzieci we wczesnym dzieciństwie, uzupełniając istniejącą lukę empiryczną i teoretyczną na gruncie polskim, jednocześnie rzucając nowe światło na kierunek rozwoju poszczególnych wymiarów empatii u dzieci we wczesnej ontogenezie. Z drugiej strony, większa świadomość rodziców w zakresie kształtowania empatii i pozytywnych zachowań społecznych już we wczesnym dzieciństwie przyczyni się do wzmacniania zdrowia psychicznego ich dzieci.


Ekologiczna trafność pomiaru samoregulacji u dzieci. Badanie pilotażowe

Szczegóły Projektu
Kierownik: dr Natalia Józefacka
Konkurs: Miniatura 5 (NCN)

Streszczenie Projektu
Samoregulacja definiowana jest jako wolicjonalna kontrola uwagi, emocji oraz kontrola zachowania, która pozwala na realizację celów uznawanych przez jednostkę za istotne, jest predyktorem wielu ważnych kompetencji społecznych, a także sukcesu szkolnego (Duckworth i Carlson, 2013). Pomiar tak rozumianej samoregulacji u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym najczęściej odbywa w warunkach laboratoryjnych (sesja indywidualna). Trwa dyskusja dotycząca trafności tych narzędzi, np. w swojej metaanalizie Duckworth i Kern (2011) wskazują, że siła związku między wybranymi aspektami funkcji zarządzającej (szeroko definiowanej samoregulacji) a oceną samoregulacji przez rodziców (kwestionariusze) jest istotna, ale słaba (r = .14). Powodem niskiej zgodności eksperymentalnego i obserwacyjnego pomiaru samoregulacji może być sztuczny, laboratoryjny sposób oceniania kompetencji w zakresie kontroli impulsów, odraczania gratyfikacji, rozwiązywania wymagających poznawczego wysiłku zadań codziennych, działań realizowanych również w czasie pracy w grupie rówieśniczej. Obecnie większość badań dotyczących samoregulacji u dzieci, to interwencyjne badania eksperymentalne, sprawdzające skuteczność programów wspomagania samoregulacji u dzieci w naturalnym środowisku (Diamon i Lee, 2011). Rzadkością są próby sprawdzenia, czy zadania wykorzystywane dotychczas w formacie laboratoryjnym uzyskają wystarczające parametry trafności i rzetelności, przy przeprowadzeniu ich na terenie przedszkola w kontekście grupowym. Mc Cabe i Brooks-Gunn (2007), wykazały, że dzieci w wieku 4 lat w próbach do pomiaru kontroli motorycznej i emocjonalnej uzyskują niższe wyniki, gdy wykonują je w sytuacji grupowej niż podczas sesji indywidualnej. Autorki, odniosły się tylko do dwu aspektów samokontroli. W niniejszym badaniu zostanie sprawdzone, czy „obserwacja przez rówieśników” wykonywania zadania wymagającego poznawczego wysiłku (wytrwałości i kontroli w sytuacji interferencji) sprzyja czy zmniejsza skuteczność samoregulacji.

Celem badania jest opracowanie trafnych i rzetelnych narzędzi do pomiaru samoregulacji w ekologicznie trafnych kontekście, a więc sytuacji pracy w przedszkolnej grupie rówieśniczej. Pierwsze takie badanie w Polsce zamierza się przeprowadzić z grupą dzieci z niepełnosprawnością, które są szczególnie zagrożone deficytami samoregulacji (Pears i in., 2015). W badaniu zaplanowano zbadanie czterech aspektów samoregulacji, dwukrotnie u każdego z dzieci. Połowa badanych dzieci będzie najpierw badana indywidualnie, a następnie w grupie, a druga połowa odwrotnie. Aby zmniejszyć ryzyko zapamiętania przez badanych instrukcji zachowana zostanie co najmniej 90 dniowa przerwa miedzy sesjami, pomoce będą modyfikowane. Za zgodą rodziców sesje będą nagrywane w celu precyzyjnej analizy sposobu prowadzenia badania. Każdy z czterech aspektów samoregulacji badany będzie za pomocą dwóch zadań, rodzice i nauczyciele dzieci będą wypełniać kwestionariusze (ocena trafności), a pomiar w sytuacji grupowej będzie powtórzony, po okresie 1 miesiąca od pomiaru grupowego (ocena rzetelności).


Polska adaptacja Skali Potrzeby Odczuwania

Szczegóły Projektu
Kierownik: dr Karolina Czernecka
Konkurs: Miniatura 5 (NCN)

Streszczenie Projektu
Potrzeba odczuwania (need for affect), zaproponowana przez Maio i Esses (2001), definiowana jest jako typowa dla jednostki, relatywnie stabilna w czasie predyspozycja do dążenia bądź unikania bodźców i sytuacji mogących wzbudzać silne emocje. Osoby o wysokim natężeniu tej potrzeby aktywnie poszukują różnorodnych doświadczeń afektywnych, zarówno pozytywnych i negatywnych. Fakt przeżywania emocji (niezależnie od ich walencji) jest przez nie wartościowany pozytywnie (poziom meta-emocji; Bartsch i in., 2010), a informacje afektywne stanowią cenne źródło informacji, wykorzystywane m.in. w procesach decyzyjnych czy formowaniu postaw. Osoby o niskim natężeniu potrzeby odczuwania charakteryzuje natomiast tendencja do unikania szeroko pojętych emocji jako mało wartościowych i zaburzających przebieg procesów poznawczych. Poziom potrzeby odczuwania nie determinuje efektywności postrzegania, rozumienia czy przetwarzania bodźców afektywnych (jak np. inteligencja emocjonalna) ani też nie przekłada się na intensywność ekspresji, dominujący tonus emocjonalny czy sposoby regulacji emocji. Tym samym, konstrukt jest podobny do potrzeby poznania czy potrzeby poznawczego domknięcia. Poziom potrzeby odczuwania mierzony jest kwestionariuszowo. Oryginalne narzędzie składa się z 26 pozycji i pozwala na oszacowanie ogólnego jej poziomu, jak również tendencji do dążenia oraz do unikania odczuwania w ramach osobnych podskal. Kwestionariusz charakteryzuje się zadowalającymi parametrami psychometrycznymi. Dokonano udanych adaptacji narzędzia na inne języki, w tym m.in. na włoski (Leone & Presaghi, 2007) czy niemiecki (zob. Appel i in., 2012).

Celem działania naukowego objętego wnioskiem jest stworzenie polskiej wersji Skali Potrzeby Odczuwania. Zaadaptowane narzędzie znajdzie z powodzeniem zastosowanie w badaniach z zakresu psychologii emocji, różnic indywidualnych czy społecznej, umożliwiając polskim badaczom włączenie się w międzynarodowy dyskurs dotyczący m.in związków potrzeby odczuwania z konsumpcją szeroko pojętej sztuki (np. Bartsch i in., 2010), efektywnością i satysfakcją zawodową (np. Schlett & Ziegler, 2014), podejmowaniem decyzji w sądownictwie (np. Cramer i in., 2016) czy przekonaniami politycznymi (np. Leone & Chirumbolo, 2008).

 

Najnowsze Posty