Przejdź do menu Przejdź do treści

PSVR i Vive Pro Eye

Wirtualna rzeczywistość (VR) umożliwia wykreowanie przed jednostką realistycznych i interaktywnych cyfrowych odpowiedników obiektów, lokacji i zdarzeń. Laboratorium dysponuje dwoma zestawami VR. Pierwszy z nich to system PSVR produkcji Sony zapewnia obraz o rozdzielności 960×1080/oko z częstotliwością odświeżania do 120 Hz oraz polem widzenia 100º. Dzięki wykorzystywaniu przez gogle popularnej konsoli Playstation możliwe jest stosowanie w ramach planu badawczego komercyjnych gier i aplikacji (np. w formie manipulacji eksperymentalnej), zapewniając łatwość obsługi, jak i wysoką trafność ekologiczną. W skład zestawu wchodzą również dwa specjalistyczne rodzaje kontrolerów: Aim, wykorzystywany w grach akcji, oraz Move, użyteczny w grach zręcznościowych i motorycznych, podnoszące realizm działania i zwiększające immersję osoby badanej. Drugi zestaw to gogle HTC Vive Pro Eye z wbudowanym eyetrackerem Tobii, które pozwalają z kolei na rejestrację ruchu gałek ocznych osoby przebywającej w przestrzeni wirtualnej (częstotliwość próbkowania: 120 Hz, rozdzielczość przestrzenna: 0,5º-1,1º). Zestaw pozwala na uzyskanie wysokiej jakości obrazu (rozdzielczość: 1440×1600/oko, częstotliwość odświeżania: 90 Hz, pole widzenia: 110º), a kompatybilność z silnikami Unreal i Unity umożliwia pełną kontrolę nad projektem wirtualnych przestrzeni. Dzięki możliwości podwieszenia czujników śledzących ruch badanego na statywach system ten może być stosowany również w trakcie badań poza pomieszczeniami Laboratorium (np. w poradniach czy szkołach). Stanowisko VR umożliwia prowadzenie badań dotyczących różnych aspektów psychologii gier, możliwości rozwijania funkcji poznawczych i motorycznych za pośrednictwem komercyjnych gier komputerowych czy też autorskich aplikacji VR, jak również zastosowania wirtualnej rzeczywistości w kontekście klinicznym (np. terapia fobii specyficznych, zapobieganie i łagodzenie objawów PTSD, łagodzenie przewlekłych dolegliwości bólowych).

Opis na stronach producentów 
https://www.playstation.com/en-us/ps-vr/
https://www.vive.com/eu/product/vive-pro-eye/overview/

fot. Marcin Kania

Najnowsze Posty